25 listopada 2013

Ciasto z gruszkową galaretką i czekoladowym musem


Ciasto - torcik doskonałe na niedzielę. Biszkopt, galaretka z rozsmażonych gruszek i pyszny mus czekoladowy. Z przepisu na moim blogu na niezawodny biszkopt - przekroiłam na pół i zrobiłam takie dwa ciasteczka. Do niedawna omijałam przepisy z czekoladą - tkwiło we mnie przekonanie z dawnych lat, że czekolada, to coś drogiego i wyjątkowego i szkoda takiego dobrodziejstwa marnować na ciasto. Teraz myślę wręcz przeciwnie -  szkoda mi jeść samej czekolady, skoro można z niej zrobić takie pyszności. Na taki torcik potrzeba tylko 1 i 1/4 czekolady.

SKŁADNIKI: na tortownicę 20 cm.

Biszkopt:
2 białka
1/4 szklanki cukru
2 łyżki wody o temp. pokojowej

2 żółtka
1/2 łyżeczki octu
1/2 łyżeczki proszku do pieczenia

niecałe 1/2 szklanki mąki

Gruszki:
ok. 70 dkg gruszek - po usmażeniu słoik ok. 300 ml. 
1 łyżeczka żelatyny

Mus czekoladowy:
150 ml. śmietany kremówki 36%
1 łyżka kakao
1 łyżka wody
125g gorzkiej czekolady

100 ml śmietany  kremówki 36% - mocno schłodzonej
1 łyżeczka żelatyny

PRZYGOTOWANIE*:
  • Upiec biszkopt - szczegóły tutaj. Ubić białka na sztywno - dodać cukier i  wodę. Żółtka, ocet i proszek do pieczenia roztrzepać widelcem - wymieszać delikatnie z białkami - dodać mąkę. Delikatnie połączyć - piec ok. 30 min w temp. od 150 - 170 º C (temperatura ma wzrastać). Wystudzić.
  • Gruszki - umyć, obrać, usunąć gniazda nasienne - rozsmażyć tak, żeby odparowało sporo soku. Gruszki powinny zostać nie do końca rozgotowane, jeśli jest dużo soku - można go odlać i zużyć do nasączenia biszkoptu. Żelatynę namoczyć w niewielkiej ilości zimnej wody - rozpuścić ją w gorących gruszkach - po zdjęciu gruszek z ognia. Przestudzić i gęstniejącą wyłożyć na biszkopt - można założyć obręcz.
  • Oziębić naczynie do ubijania śmietany.
  • Zagotować 150 ml. śmietany. W trakcie podgrzewania rozetrzeć kakao z wodą  - dodawać stopniowo gorącą śmietanę, aby uzyskać płynną i bez grudek masę. Jak zawrze śmietana - wyłączyć palnik - dodać roztarte kakao - dokładnie zamieszać i dodać połamaną czekoladę - moment odczekać i wymieszać do uzyskania gładkiej masy. Wystudzić.
WYKONANIE:
  1. Namoczyć w zimnej wodzie 1 łyżeczkę żelatyny. Wstawić do gotującej wody - rozpuścić i utrzymywać w cieple, żeby nie stężała.
  2. Jak masa czekoladowa będzie wystudzona i gęstniejąca
  3. - ubić mikserem na szybkich obrotach 100 ml. śmietany - dodać letnią, rozpuszczoną żelatynę - ubić szybko do połączenia.
  4. Ubić od razu tymi samymi łopatkami masę czekoladową, aż zmieni kolor na jaśniejszy i od razu ubijając na najmniejszych obrotach dodawać do niej po trochu śmietanę. Ubić na jednolitą masę - od razu wyłożyć na gruszki - wyrównać i zostawić do całkowitego stężenia. Udekorować - ja użyłam konfitury gruszkowej.
* nie dodawałam cukru ani do masy gruszkowej - bo gruszki miałam słodkie, ani do masy czekoladowej.

SMACZNEGO!








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...