28 kwietnia 2014

Prosty przepis na białą kiełbasę













Biała kiełbasa dobra nie tylko na święta - bez saletry i innych zbędnych dodatków. Zrobienie niedużej ilości białej kiełbasy w domu nie stanowi żadnego problemu - wystarczy kupić jelita dostępne w marketach i sklepach mięsnych i kawałek mięsa najlepiej z tłuszczykiem. Wiele przepisów zawiera podgardle, chciałam aby moja kiełbasa zawierała jak najmniej tłuszczu, więc nie dodawałam więcej niż to co było przy łopatce i wołowinie. Na tej stronie przeczytałam, że kiedyś dodawano do kiełbas skórkę z cytryny i kardamon - użyłam je do zrobienia mojej kiełbasy. Robiłam ją pierwszy raz, bo samo słowo jelita stawiało przede mną nie wiadomo dlaczego jakąś blokadę - nigdy nie miałam z nimi do czynienia. Na dodatek zaplanowałam, że na pewno zrobię na te święta. Miałam mięso, tutkę - przystawkę do maszynki do mięsa, ale jak się okazało, coś jeszcze do maszynki brakowało do kompletu. Dzięki temu zobaczyłam, jakie to proste nadziać jelita mięsem - nawet bez maszynki, część nadziewałam i bez tutki, samymi palcami. Z różnych przepisów wybrałam to co najważniejsze i tak powstał prosty przepis na chudą i aromatyczną kiełbaskę - nie powstydzicie się podać jej gościom.

SKŁADNIKI: na 60 cm kiełbasy

500 g mięsa wieprzowego z tłuszczem (może być w tym ok. 100 g wołowego)
jelita cienkie wieprzowe (ok. 70 cm jelita w soli)
1/4 łyżeczki otartej skórki z cytryny
ziarna kardamonu z jednej łupinki - zmiażdżyć
1/2 łyżeczki majeranku
1/4 łyżeczki tymianku
1/2 łyżeczki pieprzu
1 i 1/2 łyżeczki soli

1 - 2 ząbki czosnku
50 ml zimnej przegotowanej wody

PRZYGOTOWANIE:

  • Jelita ze sklepu są w grubej warstwie soli - trzeba je wypłukać z soli i  wymoczyć, aby stały się elastyczne.
  • Z mięsa - oddzielić najładniejsze chude kawałki. Całe mięso i chude i tłuste pokroić na kawałki i zasypać przyprawami  - oprócz czosnku i zostawić w chłodzie co najmniej do następnego dnia.

WYKONANIE:
  1. Mięso chude przepuścić przez maszynkę do mięsa z grubymi oczkami. Mięso tłuste i oddzielnie wołowinę przepuścić przez maszynkę o najdrobniejszych oczkach.
  2. Połączyć mięso chude i wołowinę - dodać wodę i utarty czosnek i wyrabiać dość długo. Później dodać mięso tłuste i dalej wyrabiać. Mięso musi być bardzo długo wyrabiane, żeby wytworzył się z niego klej.
  3. Jelita naciągnąć na tutkę, związać koniec - zamocować do maszynki do mięsa i napychać, starając się żeby nie dostawało się powietrze - w takim wypadku trzeba nakłuwać, żeby powietrze miało możliwość uwolnienia się. Nie napychać zbyt sztywno i co jakiś czas skręcać pętka - jedno w jedną, kolejne w drugą stronę i tak na przemian.
  4. Tak zrobione kiełbaski najlepiej zaparzyć. Zagotować niedużą ilość wody - kiełbaski włożyć do wrzątku, przykręcić ogień do minimum - parzyć pod przykryciem ok. 20 min. Woda nie powinna się gotować. 
  5. Tak przygotowaną kiełbasę można zamrozić, podać w barszczu lub podpiec w piekarniku w ulubiony sposób. 
SMACZNEGO!











Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...