23 sierpnia 2015

Pasztet wegetariański z cukinią i soczewicą



Do nie dawna na takie przepisy nie zwracałam uwagi - nie sądziłam, że aż tak są tego warte. Dzięki temu, że zostałam poczęstowana takim pasztetem, który mnie zaskoczył swoim smakiem - zrobiłam i jestem zachwycona. Przy okazji wielkie podziękowania dla Ewy za przepis i poczęstunek. Trafił akurat w moją lukę żywieniową, bo nie mam ochoty w lecie na mięsną wędlinę i czegoś mi brakowało. Po za tym można wykorzystać go do innych dań,  jeśli okaże się, że pasztetu na kanapki dla nas za dużo. Już robiłam naleśniki, wykorzystując ten pasztet jako nadzienie. Na pewno dobry będzie jako farsz na pierogi, czy paszteciki. Przepis ten jak wiele innych można modyfikować - zmieniając nieco proporcje, dodając inne warzywa, czy przyprawy. Dla mnie w nim ważne jest dobre pikantne doprawienie, żeby miał smak przypominający pasztet, a nie tylko warzywną masę.

SKŁADNIKI: na 1 formę 10 x 29 cm
ważyłam, dla orientacji jaką wagę posiadały, bo różnice w wielkości warzyw są bardzo duże. Nie jest konieczne ścisłe trzymanie się wagi.

2 średnie cebule  (300 g)
2 duże ząbki czosnku
2 małe marchewki (150 g)
225 g pieczarek

100 g zielonej soczewicy
50 g czerwonej soczewicy
75 g czerwonej soczewicy i zielonej - do dodania bez gotowania
1 - 2 małe cukinie (425 g)
3 jaja
olej, masło do smażenia

przyprawy:
pieprz czarny mielony - dużo
papryka słodka mielona - sporo
papryka ostra płatki
pomidory suszone płatki, albo przyprawa z suszonymi pomidorami
oregano
imbir - w proszku, albo 1 cm, świeżego
curry - sporo
sól

SKŁADNIKI: na dwie formy 10 x 29 cm lub jedną dużą
3 cebule  (600 g)
3 duże ząbki czosnku
3 średnie marchewki (300 g)
450 g pieczarek

200 g zielonej soczewicy
100 g  czerwonej soczewicy 
150 g czerwonej i zielonej soczewicy - do dodania na sucho
3 małe cukinie (850 g)
6 jaj
olej, masło do smażenia, przyprawy j.w.

PRZYGOTOWANIE:
  • 150 g zielonej i czerwonej soczewicy (z jednej porcji) - opłukać, zalać zimną wodą i ugotować bez soli do miękkości. Jak już będzie miękka osolić i odsączyć nadmiar wody.
  • Umyć i obrać warzywa (cukinia młoda ze skórą). Cebulę, pieczarki pokroić w drobną kostkę, Marchew zetrzeć na grubej tartce, posiekać czosnek.
  • Smażyć na oleju z dodatkiem masła - najpierw cebulę do zeszklenia, potem dodawać kolejno marchew, czosnek, pieczarki. Po dodaniu pieczarek zwiększyć maksymalnie moc palnika, żeby dobrze odparowały. 
WYKONANIE:
  1. Piekarnik nagrzać do temperatury 180º C. Formę wyłożyć papierem do pieczenia. 
  2. Ugotowaną soczewicę połowę smażonych warzyw - zmiksować blenderem (niezbyt dokładnie), dodać niezmiksowane warzywa, do tego zetrzeć na tartce cukinię, wsypać czerwoną, suchą soczewicę, wbić jaja, dodać przyprawy. Dobrze wyrobić masę, spróbować i ewentualnie przyprawić do smaku, żeby miała zdecydowany smak.
  3. Piec ok 1 godziny. Wierzch powinien być  przypieczony i sprężysty. Zostawić jeszcze na ok. 1/2 godziny w wyłączonym i zamkniętym piekarniku. Piekłam w dwóch formach, jedną wyjęłam od razu, a drugą zostawiłam w piekarniku. Ten pasztet, który został dłużej w piekarniku był bardziej zwarty i ładniej się kroił.
SMACZNEGO!



Źródło: pierwotny przepis pochodził ze  tej strony, trochę zmieniony.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...