2 grudnia 2015

Staropolski piernik świąteczny

Taki piernik można jeszcze zacząć robić - na święta będzie w sam raz. Surowe ciasto powinno leżakować 2 - 4 tygodnie, a 3 - 4 dni przed świętami wystarczy przełożyć do formy i upiec. Na drugi dzień* po przełożeniu powidłami przy krojeniu był twardy - ale w jedzeniu rozpływał się w ustach - był miękki i wilgotny. Z tego ciasta można zrobić również pierniczki wycinane foremkami lub pieczone w małych foremkach. Można przełożyć powidłami, masą orzechową czy migdałową i polać rozpuszczoną czekoladą. Ten jest przełożony powidłami morelowymi.

SKŁADNIKI: 2 formy 11 x 37 cm
500 g miodu
2 szklanki cukru
250 g masła (lub smalcu)

1 kg mąki pszennej
1/2 łyżeczki soli
2 - 3 torebki** przyprawy do piernika
garść posiekanych orzechów
drobno posiekana skórka pomarańczowa

3 jaja
3 łyżeczki sody oczyszczanej
1/2 szklanki mleka

Do przełożenia:
powidła śliwkowe- ja dałam  morelowe

Polewa - bardzo dobra nie lepiąca - dobra do pierniczków
1 łyżka masła
1 łyżka oleju
150 g czekolady

PRZYGOTOWANIE:
  • Miód, cukier i masło - mocno podgrzać, prawie do zagotowania. Masę przestudzić.
  • Do przesianej mąki dodać sól, przyprawy, skórkę i orzechy - wymieszać.
  • Do przestudzonej masy dodać mąkę, roztrzepane jaja i na koniec sodę rozpuszczoną w mleku.
  • Ciasto bardzo dobrze wyrobić - najlepiej mikserem.
  • Ciasto przełożyć do miski (najlepiej do kamionkowej), przykryć ściereczką i zostawić w chłodzie na 2 - 4 tygodni. Jeśli nie mamy takiego miejsca można zostawić w lodówce, ale trzeba inaczej zabezpieczyć ciasto, żeby nie obsychało: przykryć folią spożywczą, w której zrobić dziurki wykałaczką. Na wierzch położyć ściereczkę lub ręcznik papierowy - dobrze byłoby go zwilżać co jakiś czas.
WYKONANIE:
  1. Ciasto wyjąć przed pieczeniem z lodówki, aby nie było bardzo zimne.
  2. Piekarnik nagrzać do temperatury 160 - 170º C
  3. Ciasto wyłożyć do  natłuszczonej  lub wyłożonej papierem do pieczenia formy - podwaja wielkość w trakcie pieczenia. Piec ok. 1 godziny - przed wyjęciem z piekarnika sprawdzić stan wypieczenia patyczkiem. 
  4. Piernik wystudzić, przełożyć do pojemnika na ciasto, albo zawinąć w pergamin i zostawić na kilka dni. 
  5. Można od razu po upieczeniu i wystudzeniu przełożyć powidłami, czy masą  zawinąć w pergamin i obciążyć.
  6. Polać polewą czekoladową. Składniki na polewę rozpuścić nad parą. Polałam częścią polewy, jak zastygła ta polewa, po niej polałam jeszcze cienką stróżką drugą część polewy.
*Piekłam wczoraj, jak wystygł - na wieczór przełożyłam go powidłami i obciążyłam. Dzisiaj rano polałam polewą i już go jedliśmy -  jest już bardzo dobry do jedzenia.
**Ja dałam 2 łyżki  mielonych przypraw: cynamon, goździki, imbir, kardamon, anyż.

SMACZNEGO!















































Źródło: "W staropolskiej kuchni i przy polskim stole" Maria Lemnis i Henryk Vitry. Wyd.III/1983r.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...