3 marca 2016

Babka szafranowa



Babka szafranowa - na stół wielkanocny w staropolskim stylu. Zaplanowane mam już kilka starych przepisów do wypróbowania przed nadchodzącymi świętami. Przed świętami Bożego Narodzenia robiłam tort migdałowo-orzechowy i byłam nim zachwycona - to mnie skłoniło do przygotowania też tego typu przepisów. Mimo mniejszej ilości jaj niż w innych przepisach na polskie baby - jest zachwycająco delikatna. Dodatek skórki pomarańczowej i rodzynek dodaje jej smaku i wytworności.

SKŁADNIKI: na dwie formy 2,5 litra i 1,5 litra 

500 g mąki, podzielone na: 125 g + 375 g
1 szklanka letniego mleka
40 g drożdży
75 g cukru
2 jaja - temperatury pokojowej
2 żółtka - temperatury pokojowej
otarta skórka z połowy cytryny
szczypta szafranu - zalać kieliszkiem spirytusu i zostawić na 3 godziny
1/8 łyżeczki soli
70 g roztopionego - letniego masła
50 g rodzynek - wcześniej sparzonych i namoczonych
15 g kandyzowanej skórki pomarańczowej - drobno posiekanej
masło + mąka do formy

do dekoracji:
cukier puder lub lukier - polecam lukier pomadkowy
rodzynki, skórka pomarańczowa

PRZYGOTOWANIE:
  • Szafran zalać spirytusem. Rodzynki wypłukać, sparzyć - dobrze jest namoczyć na noc w wodzie. Na drugi dzień odsączyć na sicie. Do tej baby nie trzeba obtaczać w mące.
  • Posiekać skórkę pomarańczową.
  • Zaczyn: 125 g mąki, letnie mleko i drożdże - zamieszać (nie dodawać od razu całego mleka, bo trudniej będzie wymieszać) i przykryć ściereczką - zostawić do wyrośnięcia na ok. 1 godzinę (nie dodaje się do niego cukru). 
WYKONANIE:
  1. Piekarnik nagrzać do temp. 180º C. Formy wysmarować dokładnie masłem, oprószyć przez sitko mąką.
  2. Do zaczynu dodać cukier, jaja, białka, skórkę z cytryny, do tego przecedzić przez sitko alkohol, w którym moczył się szafran, 375 g mąki, sól - wyrabiać długo - (zaleca się wyrabiać rękoma przez 30 minut). Ja wyrabiałam przy pomocy urządzenia do wypieku pieczywa - można innym urządzeniem. 
  3. Następnie do wyrobionego ciasta dodać masło, rodzynki i skórkę pomarańczową i znowu wyrabiać długo, aż zacznie odstawać od ręki i miski. Jeśli nie robimy ręcznie - najpierw wymieszać dokładnie z masłem, a dodatki dodać pod koniec.
  4. Wyłożyć do formy, wyrównać w miarę możliwości wierzch - przykryć ściereczką i zostawić do wyrośnięcia, aż prawie wypełni ciasto formę (rośnie jeszcze w piekarniku).
  5. Piec ok. 1 godziny - do "suchego patyczka" Po upieczeniu polukrować lub oprószyć cukrem pudrem.
SMACZNEGO!






Źródło: "W staropolskiej kuchni i przy polskim stole" Maria Lemnis i Henryk Vitry. Wyd.III/1983r.

2 komentarze:

  1. Babka przepyszna!!!!!Zagości u mnie na stałe.Z pani przepisów korzystam od dawna ponieważ cokolwiek zrobię jest boskie. Moja rodzinka jest zachwycona.Dziekuję i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Staram się żeby to co publikuję na blogu było dobre i dobrze opisane.
      Dziękuję i pozdrawiam
      Grażyna

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...