17 listopada 2016

Beza karmelowa z masłem orzechowym i orzeszkami ziemnymi

Beza Pavlova - to jeden z uwielbianych i bardzo popularnych deserów. Beza do Pavlova jest pieczona krócej, niż do inne bezy. Ją się tylko piecze, nie suszy - dzięki czemu upieczona na sucho jest tylko na zewnątrz, a w środku jest miękka jak puch.  W oryginale podawana z bitą śmietaną i kwaśnymi owocami - wydaje się z niezastąpionymi dodatkami do tej uroczej bezy. Choć bezę, którą upiekłam w taki sposób jak Pavlova - nie wiem,czy prawidłowo byłoby ją tak nazwać, bo różni się zasadniczo dodatkami. Ostatnio moda jest na przełamywanie słodyczy - solą i w tym wypadku solony karmel jak najbardziej pasuje. Ja oczywiście wolę się zasłodzić i tą bezę przygotowałam z masłem z orzeszków ziemnych niesolonych ze szczyptą soli tylko dla smaku, karmelem i podprażonymi niesolonymi orzeszkami ziemnymi. Dla wielbicieli takich smaków gorąco polecam - dla tych, których nie przekonuje solona słodycz proponuje przygotować bez soli, a spróbować z solą tylko na wydzielonej porcji.

SKŁADNIKI: wielkość ok. 25 cm

325 ml białek (ok. 8 -9)
duża szczypta soli
łyżka soku z cytryny lub octu winnego
450 g drobnego cukru
łyżka mąki ziemniaczanej

ok. szklanki masła z orzeszków ziemnych*
ok. 1 i 1/2 szklanki kremu karmelowego - schłodzonego i zmiksowanego
ok. 1/2 szklanki podprażonych orzechów ziemnych
sól - opcjonalnie

PRZYGOTOWANIE:
  • Upiec bezę: piekarnik nastawić na temp. 170℃. Na białym papierze do pieczenia narysować krąg wielkości 23 -24 cm (beza trochę się rozejdzie), położyć na blachę do pieczenia odwracając narysowanym do blachy.
  • Białka spienić, na wolnych obrotach, dodać sól, sok z cytryny (wszyscy dodają go na końcu, ja podaję jak ja robiłam). Zwiększyć obroty miksera, zacząć dodawać cukier, jak piana nie będzie jeszcze zupełnie sztywna  - ale łopatki będą na całości robić wyraźne ślady. Cukru dodawać najpierw małe ilości po trochu, jak beza będzie robiła się coraz bardziej stabilna dodawać więcej. Wyłączyć mikser, dodać mąkę ziemniaczaną - wymieszać łopatką.
  • Włożyć bezę wewnątrz kręgu, rozprowadzić i uformować skośne wgłębienia okrągło zakończonym nożem. 
  • Wstawić do piekarnika nagrzanego do 170℃, od razu zmniejszyć temperaturę do 120℃ i piec 1,5 godziny. Zostawić w piekarniku do wystudzenia (ja nie uchylam drzwiczek - ale to zależy od piekarnika).
WYKONANIE:
  1. Na wierzchu bezy rozsmarować delikatnie masło orzechowe.
  2. Krem karmelowy włożyć do dekoratora cukierniczego, wycisnąć dookoła masła orzechowego, posypać podprażonymi orzeszkami ziemnymi. Można posolić - jak ktoś lubi, mnie smakował bardziej niesolony.
*orzeszki ziemne prażone, niesolone kupuję przez internet - wystarczy zmiksować malakserem, dodać szczyptę soli i mamy takie masło jakie chcemy. Do tej bezy nie miksowałam do końca na masło - nie ma takiej potrzeby.

SMACZNEGO!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...