8 listopada 2016

Ryż zapiekany z jabłkami

Moje ulubione danie w dzieciństwie ryż zapiekany z jabłkami. Podawane było jako obiad, ale może być deser czy kolacja. W wielu przepisach podawany jest ryż gotowany na wodzie - u mnie zawsze gotowało się z dodatkiem mleka. Gotowany na mleku łatwo się przypala, ale ja najpierw gotuję na wodzie, potem dodaję mleko i rozklejam na minimalnym ogniu - trzeba mieszać, ryż powinien się rozkleić. Teraz najlepszy dla mnie sezon jabłkowy, nie ma już antonówek, ale są pyszne renety - te polecam do tego dania, ale mogą być inne kwaskowate jabłka.

SKŁADNIKI: na duże naczynie, albo dwa mniejsze*

400 g ryżu (2 szklanki)
3 szklanki wody
1/2 łyżeczki soli
3 szklanki mleka
50 g masła
2 łyżeczki cukru
ok. 1,2 kwaskowatych jabłek
cynamon
1 szklanka kwaśnej śmietany 18% + 1 łyżeczka cukru
masło do formy i na wierzch ryżu
cukier do jabłek ok. 1 łyżki
śmietana do podania - gęsta, albo jogurt grecki

PRZYGOTOWANIE:

  • Wypłukać ryż, odsączyć na sicie. Najlepiej ryż gotować w garnku z bardzo grubym dnem - wtedy nie przypala się tak łatwo. Gotować pod przykryciem. Zagotować 3 szklanki wody, wsypać ryż - dodać sól, zmniejszyć płomień do minimum. Jak ryż wchłonie wodę dodać 3 szklanki gotującego mleka, masło - gotować na bardzo wolnym ogniu, można trochę zsunąć z ognia - mieszać od czasu do czasu, aż ryż będzie miękki, rozklejony. Na koniec dodać cukier - wymieszać. 
  • Ryż przestudzić - ale w takim stanie nie zostawiać go na długo, bo się zrobi sklei w całość - w trakcie studzenia zamieszać i przygotować jabłka.
  • Formę do zapiekania wysmarować masłem - najlepiej przy użyciu pędzla bardzo miękkim masłem.
WYKONANIE:
  1. Piekarnik rozgrzać do temperatury ok. 200 C. Formy do zapiekania muszą być przykryte.
  2. Umyte jabłka obrać, szybko zetrzeć na tartce o grubych oczkach - dodać cynamon i cukier - wymieszać.
  3. Na dno formy wyłożyć warstwę ryżu** (może być trzy, albo dwie warstwy ryżu - ja zrobiłam dwie), na ryż rozłożyć jabłka, na wierzch położyć ryż. Wierzch posmarować, albo rozłożyć wiórki z niedużej ilości masła. 
  4. Piec ok. 1 godziny. 1 szklankę śmietany rozbełtać z 1 łyżeczką cukru. Wyjąć ryż rozsmarować na nim śmietanę, posypać cynamonem i zapiec jeszcze ok. 15 min.
  5. Podawać na gorąco ze śmietaną i posypane odrobiną cynamonu.
*Piekłam w dwóch formach: okrągła o średnicy 20 cm, podłużna o wymiarach: 8 x 22 cm
**U mnie w domu zawsze robiło się trzy warstwy, ale sklejony ryż źle jest rozłożyć, poza tym wolę jedną grubszą warstwę jabłek.

SMACZNEGO!















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...