19 marca 2017

Babka bezglutenowa gotowana


Babka ze skrobią ziemniaczaną, gotowana w garnku z wodą. Zwarta, piaskowa konsystencja babki, z prawdziwą wanilią - cudowna, a że gotowana - nie ma możliwości przypalenia. Powinna być gotowana w specjalnej formie z przykrywką - ale nie jest to niezbędne. Ja gotowałam jednocześnie dwie: jedną w formie  z przykrywką, drugą w zwykłej formie  na babkę z kominem, przykrytą z wierzchu folią typu stretch. Obie wyszły tak samo.

SKŁADNIKI: wielkość formy ok. 2, 5 litra

250 g masła
5 jaj
szczypta soli
1 szklanka cukru
1 i 1/2 szklanki mąki ziemniaczanej
nasiona z 1 laski wanilii, lub cukier waniliowy
1 kieliszek spirytusu
1 łyżeczka proszku do pieczenia

Polewa:

80 g masła - miękkie
80 g cukru pudru
2 łyżki mąki ziemniaczanej
1 łyżka mleka
1 łyżka kakao

PRZYGOTOWANIE:
  • Dopasować garnek do formy w taki sposób, żeby jego średnica nie była dużo większa, żeby po nalaniu wody nie przechylała się. Woda powinna sięgać mniej niż do połowy formy.
  • Formę natłuścić miękkim masłem, oprószyć przez sitko mąką - strzepnąć nadmiar.
WYKONANIE:
  1. Rozpuścić masło.
  2. Białka oddzielić od żółtek.
  3. Żółtka rozmieszać z proszkiem do pieczenia.
  4. Ubić na sztywno pianę z białek* ze szczyptą soli, pod koniec ubijania dodawać cukier.
  5. Do białek dodać żółtka z proszkiem do pieczenia, delikatnie wymieszać łopatką. Dodawać kolejne składniki, po dodaniu każdego składnika, dokładnie i ostrożnie wymieszać: dodać mąkę, potem masło, na koniec wanilię, spirytus.
  6. Wylać ciasto do formy - przykryć pokrywą lub folią typu stretch. 
  7. Wstawić formę do garnka z wodą - mniej niż do połowy wysokości.
  8. Gotować 70 min. na wolnym ogniu. Po upływie tego czasu, sprawdzić czy powierzchnia babki jest zwarta.  Wyjąć babkę od razu z wody i od razu wyłożyć z formy. Babkę przykrytą folią: najpierw, przed zdjęciem folii przechylić nad zlewem - w celu usunięcia wody. Forma przechyli się i da się ładnie wyjąć.
  9. Po ostygnięciu polać polewą. 
  10. Polewa: wszystkie składniki jednocześnie włożyć do rondelka, podgrzewać mieszając - wylać na babkę.
SMACZNEGO!




4 komentarze:

  1. Witam,
    ugotowałam babkę z tego przepisu. Była to moja oierwsza babka gotowana. W trakcie robienia popełniłam kilka " wykroczeń' : masło wykipiało z garnak i dodałam na oko, proszek z przyzwyczajenia wrzuciłam do mąki. W innych prpisach kazali babkę trzymać w formie do wystygnięcia, a tu od razu wyjąć. Nastawiłam się na zakalec. TYmczasem wyszła przepięknej urody baka. POlewa t drugie cudo. PO raz pierwszy robiłam taką z mąką ziemniaczaną. Nic się nie ważyło , rozsmarowała się bez trudu i pięknie błyszczy. JAK JA DZIĘKUJĘ ZA TEN PRZEPIS:).
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super - JAK JA SIĘ CIESZĘ NA TEN KOMENTARZ:)
      Pozdrawiam

      Usuń
  2. Mam pytanko czy spirytus musi być? :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Może być inny rodzaj mocnego alkoholu. Alkohol podczas pieczenia wyparuje - procenty nie zostają. Ale ja nie robiłam bez dodatku alkoholu i nie wiem dokładnie jak to wpłynie na strukturę babki.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...