27 października 2017

Szarlotka tatrzańska



Szarlotka inna niż wszystkie niby zwykła, a niezwykła. Niezwykłe jest użycie jabłek - są pokrojone w bardzo cienkie plasterki i wyłożone na surowo na podpieczone cisto. Ciasto jest dość słodkie, ale za to jabłka są mało posłodzone i to świetnie się balansuje. Wyszła doskonała mimo, że jabłka miałam mało dojrzałe i kwaśne.
Robiłam w małej formie, bo chciałam, żeby była duża warstwa jabłek - można użyć trochę większej formy, bo ciasta też jest sporo.

SKŁADNIKI: forma ok. 20 x 30

500 g mąki tortowej - może być pól na pół z krupczatką
100 g (ok. 3/4 szklanki) cukru pudru + do posypania
2 łyżeczki proszku do pieczenia
250 g masła*
2 żółtka
2 łyżki kwaśnej śmietany

1,5 kg jabłek szara reneta
3 czubate łyżki cukru
2 łyżki cynamonu
cukier waniliowy

bułka tarta - ok 3 łyżek

PRZYGOTOWANIE:
  • Ciasto: na stolnicę wysypać: mąkę, cukier puder, proszek do pieczenia. Wyłożyć na to masło - posiekać nożem jak najdrobniej, jednocześnie mieszając z sypkimi produktami. Dodać żółtka, śmietanę i szybko zlepić. Ciasto podzielić na dwie części ok. 1/3 i 2/3 - zawinąć oddzielnie w folię.  Mniejszą część zamrozić , a większą** schować do lodówki.
WYKONANIE:
  1. Piekarnik rozgrzać do temperatury 180℃. 
  2. Formę wyłożyć papierem do pieczenia, wyłożyć** ciastem z lodówki. Piec na złoty kolor. 
  3. Jabłka przekrajać na połówki lub ćwiartki, usunąć gniazda nasienne, obrać i pokroić na bardzo cienkie plasterki - najlepiej mechaniczną szatkownicą, ja kroiłam tartką tzw. mandoliną. Trzeba zrobić to jak najszybciej, żeby jabłka nie ciemniały. Jabłka posypać cukrem, cukier waniliowym i cynamonem - wymieszać ręką.
  4. Upieczone ciasto oprószyć bułką tartą - niedużo***. Przygotowane jabłka od razu wyłożyć, na wierzch zetrzeć ciasto z zamrażarki.
  5. Piec ok 60 min. 
  6. Po upieczeniu posypać cukrem pudrem.
* nie zaszkodzi dodać trochę smalcu, zamiast części masła - dałam 200 g masła i 50 g smalcu.
** ciasto formuję w kostkę i zamiast wałkować kroję w plastry, wykładam dno i zlepiam. Ciasto jest sporo na tą wielkość formy, więc wyłożyłam dookoła niskim rantem.
*** te jabłka nie puszczają dużo soku - moje nie zdążyły puścić.

SMACZNEGO!



2 komentarze:

  1. Cieszy mnie, że szarlotka z mojego autorskiego przepisu i tu zawędrowała :)
    Dodam tylko, że nie ma potrzeby wcześniejszego podpiekania spodu ani posypywania go bułka tartą. Można od razu pięć całość w 160stC.
    Pozdrawiam
    Kasia

    OdpowiedzUsuń
  2. Skoro jest Twojego autorstwa - to podziw za pomysł. Jest popularna w sieci, a ja dostałam ją od koleżanki w formie papierowej, więc ni podałam źródła. Myślę, że masz rację, że nie wymaga podpiekania. Ale mój piekarnik słabo piecze od dołu i przeważnie podpiekam, bo ciasto kruche musi być dobrze wypieczone inaczej będzie kluchem. Pozdrawiam i dziękuję za komentarz.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...