15 grudnia 2015

Piernikowa choinka


Choinka z piernika bez użycia foremek - to nie tylko dekoracja, odrywając od dołu ciastka można jeść - skracając ją trochę. Upieczone ciastka bardzo dobre były już na drugi dzień - są mniej piernikowe, bardziej jak kruche ciasteczka cynamonowe. Zrobiłam od razu więcej i wykroiłam dużo różnych ciasteczek. 
Każda gwiazdka, z której składa się choinka jest pokryta bardzo cienką warstwą dżemu morelowego (tylko dla przyklejenia lukru) i bardzo cienko rozwałkowanym lukrem plastycznym, domowej roboty - zależało mi na osiągnięciu prawie idealnie wyglądającego lukru. Można wykończyć innym lukrem, ale ja lubię jak coś ładnie wygląda, a na dodatek smakuje i nie jest nafaszerowane chemią.

SKŁADNIKI: wys. ok. 23 cm. średnica u dołu 22 cm. 15 gwiazdek

100 g masła
250 g miodu
125 g cukru
1 łyżka cynamonu 
600 g mąki
szczypta soli
1 jajko
1 łyżeczka sody
1 łyżka mleka
1 łyżka jogurtu, czy kwaśnej śmietany

wykończenie:
dżem morelowy* 
lukier plastyczny ok. 350 g**
gwiazdki z opłatka
perełki srebrne

PRZYGOTOWANIE:
  • Wyciąć szablony gwiazdek z kartonu***- nie trzeba jeśli ktoś jest w posiadaniu kompletu gwiazdek na choinkę. Na tą choinkę wycięłam 9 gwiazdek, ale z ciasta niektóre wielkości wycięłam podwójnie, wycinając z nich 15 gwiazdek.
  • Ciasto: masło, miód, cukier, cynamon - podgrzać mieszając do rozpuszczenia cukru - nie gotować. Przestudzić.
  • Przesiać do miski mąkę, dodać sól i przestudzoną masę miodową. Wyrobić dobrze ciasto, przełożyć do miski, przykryć i zostawić w temp. pokojowej na noc. Na drugi dzień ponownie zagnieść, dodając zmieszaną sodę z mlekiem i jogurtem.
WYKONANIE:
  1. Piekarnik rozgrzać do temp. 200º C
  2. Ciasto rozwałkowywać na grubość ok. 1/2 cm. - układać płat ciasta od razu na blasze i na niej wycinać ostrym nożykiem - przynajmniej te duże gwiazdki, żeby nie deformowały się przy przenoszeniu. Piec ok. 12  minut, zdejmować od razu z blachy.
  3. Lukier plastyczny**** rozwałkować bardzo cienko, podsypując cukrem pudrem. Gwiazdkę największą posmarować dżemem przy pomocy pędzla (ściągałam jeszcze nożem nadmiar) - przykładać posmarowaną stroną do lukru - wyciąć dookoła lukier i podnieść razem (lukier powinien przykleić się do gwiazdy), zwilżyć stronę z lukrem lekko wodą (można zwilżoną ręką) - ułożyć na tacy. Tak samo postąpić z kolejnymi i od razu układać jedne na drugich. W przypadku zauważenia odchylenia choinki od pionu - podłożyć we właściwym miejscu kawałek lukru, dla wyrównania.
  4. Udekorować.

* dżem morelowy można zastąpić zwykłym lukrem z wody i cukru pudru, syropem, czy niewielką ilością wody - żeby lukier mógł się przykleić.
** ilość zależy od grubości - ja rozwałkowałam bardzo cienko.
***Nie zrobiłam tego profesjonalnie. Najpierw narysowałam jedną na papierze w kratkę, pomagając sobie cyrklem. Wbijając igłę w szczyty gwiazdki przeniosłam na brystol. Wyznaczyłam linie i robiłam o 1 cm. większą. A po zrobieniu wszystkich i tak wycinałam jeszcze głębsze wcięcia.
****Lukier plastyczny miałam z przed kilku dni - mocno zawinięty w folię i w pojemniku w lodówce. Taki lukier dobrze jest wyjąć wcześniej z lodówki, aby nabrał temperaturę pokojową. Żeby nie czekać wyjęłam z folii, a do pojemnika włożyłam słoiczek z gorącą wodą. Lukier szybko się zagrzał, nabrał wilgoci - ale, żeby odzyskał całkiem swą elastyczność dodałam jeszcze ok. 1 łyżki gorącej wody - zagniotłam. Przy rozwałkowywaniu podsypywałam cukrem pudrem.

SMACZNEGO!








































Źródło: "Pieczenie ciast przyjemne jak nigdy dotąd" Christian Teubner, Annette Wolter  - samo ciasto z pewnymi zmianami.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...