12 grudnia 2015

Ryba w gęstym sosie pomidorowym















Jest to kolejna z moich starych ulubionych potraw. Robię co najmniej raz w roku - prawie zawsze na Święta Bożego Narodzenia. Filet rybny obtoczony tylko w mące i usmażony na oleju. Sos jest z podsmażonej i uduszonej w rosole cebuli, wykończony koncentratem pomidorowym i doprawionym do smaku tylko solą, cukrem i octem - wyłożony gorący na usmażoną rybę. Ocet próbowałam zastępować sokiem z cytryny, octem winnym, żurawiną - to nie jest ten sam smak. Ocet jest tu "magicznym" składnikiem, który dwa proste składniki zamienia na coś wyjątkowego. W smaku jest jak dobrze zrobiona "Ryba po grecku" - goście nie wierzą, że w nim jest tylko cebula, a nie ma marchewki, albo pytają - jak ja robię tą "Rybę po grecku", że jest taka dobra. Dla mnie lepsza niż po grecku.

 SKŁADNIKI:

1 kg filetów z ryby np. mintaj, morszczuk, dorsz
1 kg cebuli
2 łyżki wazowe rosołu*
300 g koncentratu pomidorowego
2 łyżki octu 10%
2 kopiaste łyżki cukru
sól do smaku
pieprz tylko do ryby
olej do smażenia

PRZYGOTOWANIE:

  • Filety posypać solą i pieprzem, obtoczyć w mące i usmażyć na oleju.
WYKONANIE:

  1. Cebulę obrać, pokroić w małą kostkę -  wrzucić na rozgrzany tłuszcz - zeszklić, nie rumienić.
  2. Zeszkloną cebulę podlać rosołem* - gotować na niedużym ogniu do zmiękczenia cebuli.
  3. Dodać koncentrat pomidorowy - zagotować, dodać cukier, ocet i sól do smaku. W razie potrzeby podlać wo, czy rosołem, ale ryba w sosie nie może pływać. Smak nie może być słony, raczej słodko - lekko kwaśny.
  4. Na usmażoną rybę wyłożyć gorący sos. Odstawić do wystudzenia, albo spożywać na gorąco.
  5. Dobra na zimno i po podgrzaniu - na śniadanie, obiad i kolację.

*kiedyś zamiennie dodawało się rozpuszczone kostki rosołowe, ale ja ich nie używam i nie mam zdania, czy można ich polecić (nie wiem co w sobie zawierają)

SMACZNEGO!



2 komentarze:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...