19 grudnia 2015

Tort orzechowo - migdałowy bez masy

To jeden z najoryginalniejszych tortów kuchni polskiej - tak został określony przez autorów "W staropolskiej kuchni.." Najszybszy w zrobieniu tort, jakie robiłam. Obie warstwy orzechowa i migdałowa są pieczone razem - co jest dużą zaletą, bo mając zmielone orzechy i migdały przygotowanie zajmie tyle czasu, co biszkoptu. Przekroczył moje najśmielsze oczekiwania - zaskoczył mnie smakiem i wyglądem. Jest wilgotny, aromatyczny - nie ma się wrażenia, że to jest ciasto bez masy. Wierzch i boki ciasta obłożyłam gorącym dżemem morelowym i pokryłam masą marcepanową - ale wykończenie jest wedle uznania, można zastąpić polewą, czy lukrem czekoladowym. Tort jest genialny i  prosty w zrobieniu.  

SKŁADNIKI: tortownica średnica 25 cm. wys. ok. 7 cm.

warstwa orzechowa:
10 żółtek
250 g drobnego cukru*
1 łyżka kakao
ok. 2 łyżki mleka
250 g mielonych orzechów włoskich**
ziarna z laski wanilii

warstwa migdałowa:
10 białek
250 g drobnego cukru*
sok z 1/2 cytryny
ziarna z laki wanilii
3 łyżki startych na tartce biszkoptów
250 g mielonych migdałów**

do formy:
masło
mąka ziemniaczana

na wykończenie: - opcjonalnie
słoiczek dżemu pomarańczowego - ja dałam morelowy
400 g masy marcepanowej
z tego ok. 80 g wymieszana z 1 łyżeczką ciemnego kakao

PRZYGOTOWANIE:
  • Tortownicę wyłożyć papierem do pieczenia lub wysmarować masłem i obsypać mąką ziemniaczaną (albo bułką tartą). Piekarnik nagrzać do temp. ok. 160º C. Obie warstwy piecze się jednocześnie układając jedna na drugiej.
  • Warstwa orzechowa: Z odmierzonego cukru dodać ok. 1 łyżkę  do kakao - wymieszać, połączyć z mlekiem na papkę, aby nie było grudek. 
  • Resztę cukru utrzeć z żółtkami na puch, pod koniec dodać roztarte z mlekiem kakao i ziarenka wanilii. Połączyć delikatnie ze zmielonymi orzechami - wyłożyć do tortownicy, nakładając więcej na środku, bo trochę "siada".
  • Warstwa migdałowa: ubić na sztywno białka, dodając pod koniec cukier. Jeszcze ubijając dodać sok z cytryny i wanilię. Do ubitej piany dodać migdały delikatnie mieszając łopatką - nie mikserem. Wyłożyć od razu na warstwę orzechową - też nakładając więcej na środku.
  • Piec ok. 50 - 60 minut - do suchego patyczka. Wyjąć ostrożnie z formy. Wystudzić.
WYKONANIE:
  1. Mimo nałożenia ciasta z górką, po wystudzeniu jest lekko zapadnięte - ściąć te brzegi na równo.
  2. Podgrzać  dżem, przetrzeć przez sito i jeszcze ciepłym posmarować całe ciasto wierzch i boki. Zostawić do podeschnięcia.
  3. Masę marcepanową rozwałkować na wielkość obejmującą wierzch i boki - obłożyć całość. Z resztek marcepanu - część zagnieść z kakao. Zrobić wałek okalający na dole i wyciąć gwiazdki. Gwiazdki zrobiłam na podstawie szablonu z tej strony. Wałek można spłaszczyć raz przy razie rączką łyżeczki lub widelczykiem. 
*w przepisie był cukier puder, ja wolę szczególnie do ubijania białek dodawać cukier drobny (miałki) z nim lepiej mi się ubija, a przede wszystkim nie "siada" piana.
** migdały bez łupin i orzechy najlepiej jak zmielone są przed dodaniem do ciasta młynkiem do orzechów na najdrobniejszych oczkach - maszynka do mięsa nie nadaje się do tego. Ewentualnie można kupić już zmielone.

SMACZNEGO!


































Źródło: "W staropolskiej kuchni i przy polskim stole" Maria Lemnis i Henryk Vitry. Wyd.III/1983r.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...