4 stycznia 2014

Piernik z masą kajmakową i orzechami w karmelu


Chrupiące orzechy w karmelu i kajmak, dodający wilgoci - taki piernik zrobiłam pierwszy raz i na pewno go powtorzę. W pierniku, ktory piekłam na święta nie dodałam bakalii, najpierw zastanawiałam się jakie dodać, bo chciałam z tego co upiekłam zrobić różne wersje - w końcu zapomniałam i nie dodałam nic. W związku z tym, żeby "coś sobą reprezentował" na święta przełożyłam powidłami więcej niż jedną warstwę, a teraz jak zostały mi ścinki - ścięte wyrośnięte brzuszki i jeden spód - połączyłam z kajmakiem, a to, że moją miłością z dzieciństwa są orzechy włoskie i nie dopuszczalne wręcz, żeby ich zabrakło w pierniku - dodałam smażone w karmelu. Miałam trochę wątpliwości, co do ilości słodyczy w nim, ale duża ilość włoskich orzechów przełamuje te smaki - i wyszedł na prawdę bardzo dobry.

SKŁADNIKI: na jedną długą blaszkę "keksówki"

100 g masła
4 dużych jaj - oddzielić
250 g cukru pudru
250 g miodu - płynny
1 pełna łyżka korzeni - świeżo zmielony cynamon i goździki
400 g mąki krupczatki
1/3 szklanki kwaśnej śmietany 
10 g proszku do pieczenia

Kajmak:
1 puszka mleka skondensowanego słodzonego - ok. 500 g

Orzechy w karmelu:
150 g orzechów
50 g cukru
1 łyżka miodu
30 g masła

PRZYGOTOWANIE:
  • Kajmak: Puszkę mleka skondensowanego, zalać wrzątkiem i gotować 3 godziny na małym ogniu. Puszka musi być cała zanurzona w wodzie. W razie potrzeby uzupełniać wodę. Po trzech godzinach - nie otwierać od razu - albo zostawić na jakiś czas bez otwierania, albo zanurzyć w zimnej wodzie, żeby lekko ostygła.
  • Ciasto jest bardzo gęste nie nadaje się do ubijania łopatkami - najlepiej mikserem stojącym. 
  • Białka oddzielić od żółtek.
  • Miód, jeśli jest w stanie stałym - rozpuścić i wystudzić.
  • Mąkę wymieszać z proszkiem do pieczenia.
  • Blaszkę wyłożyć papierem do pieczenia.
  • Piekarnik nagrzać do temperatury 170 º C.
    WYKONANIE:
    1. Masło utrzeć na pianę, dodawać żółtka, cukier, zimny miód, korzenie, połowę mąki wymieszanej z proszkiem do pieczenia.
    2. Później śmietanę i resztę mąki.
    3. Na koniec dodać pianę z białek - najpierw dodać część - zmieszać wszystko, aż ciasto się rozluźni. Potem dodać jeszcze pianę na dwa razy - delikatnie mieszając.
    4. Wstawić do nagrzanego piekarnika na 170 º C - po pół godziny zwiększyć temperaturę.do 200  º C - piec w sumie ok. 1 godziny. Przed wyjęciem z piekarnika sprawdzić patyczkiem, czy upieczone. 
    5. Wystudzony piernik przekroić na pół - wyłożyć więcej niż połowę masy kajmakowej - zostawić trochę do pomarowania wierzchu. Posmarowąć resztą masy wierzch piernika.
    6. Orzechy w karmelu: Na patelnię wyłożyć  cukier - jak zacznie się rozpuszczać dodać masło, miód - roztopić. Dodać orzechy - parę minut przesmażyć, mieszając - do utworzenia ładnego sosu karmelowego. Nie smażyć zbyt długo, żeby z sosu, po wystygnięciu nie zrobiła się skorupa. Wykładać od razu gorące.
    7. Na wierzch piernika, posmarowanego kajmakiem wyłożyć gorące orzechy w karmelowym sosie.
    SMACZNEGO!



























    Brak komentarzy:

    Prześlij komentarz

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...